Onko ruskea sokeri terveellisempää kuin valkoinen sokeri?

Tummat sokerituotteet erotetaan sokeriruo’osta, ja ne sisältävät suhteellisen runsaasti joitakin mineraaleja. Tummien sokereiden mineraalipitoisuuden merkitystä on kuitenkin arvioitava koko ruokavalion kannalta. Pienet käyttömäärät vähentävät niiden arvoa mineraalilähteenä päivittäisessä ruokavaliossa, joten päivittäisen ravitsemuksen kannalta tummat sokerit eivät ole valkoista sokeria terveellisempää.

Tummat sokerituotteet sisältävät suhteellisen runsaasti joitakin kivennäisaineita, esimerkiksi 100 grammassa Tummaa Muscovadoa on yhtä paljon kalsiumia kuin desilitrassa maitoa ja kaliumia huomattavasti enemmän kuin porkkanassa tai leivässä. Tummien sokerien kivennäisainepitoisuuden merkitystä on kuitenkin arvioitava koko ruokavalion kannalta. Pienet käyttömäärät vähentävät niiden arvoa kivennäisaineiden lähteenä päivittäisessä ruokavaliossa; kolmea lasillista rasvatonta maitoa voidaan suositella kalsiumin lähteeksi, mutta ei yli puolta kiloa Tummaa Muscovadoa!

Tummien sokerien ero valkoiseen sokeriin verrattuna on paitsi niiden värissä, myös maussa ja aromissa.

Sokerin ja muiden elintarvikkeiden ravintoainekoostumukseen voi tutustua mm. elintarvikkeiden koostumustietopankissa www.fineli.fi.

Sokerista ja terveydestä »